Sunday, April 25, 2010

Jauh Perjalanan Luas Pandangan..

Katakanlah (wahai Muhammad): “Mengembaralah kamu di muka bumi, kemudian perhatikanlah bagaimana akibat buruk (yang menimpa) orang-orang yang mendustakan (Rasul-rasul) itu.”

(al-An'am:11)

Apa hikmah Allah suruh kita mengembara?
Jika kita perhatikan ayat di atas, tujuan utama supaya kita mengembara adalah untuk mengambil iktibar akan balasan orang-orang yang mendustakan ayat-ayatNya. Ini akan membuatkan kita lebih insaf dan dapat memberi kesedaran pada diri.

Kata orang, jauh perjalanan luas pandangan. Pengalaman merantau ke tempat orang semakin banyak. Ilmu pengetahuan bertambah. Jika kita berada di landasan yang betul, kita akan mudah mengecapi kejayaan.

Inilah antara tujuan lain mengapa Allah suruh kita mengembara. Di samping itu, kita juga akan dapat melihat kebesaran Allah di segenap tempat dan akan dapat menambahkan ketakwaan kita kepada Allah. Tanda-tanda kekuasaan Allah dapat dilihat di mana-mana sebab Dialah yang menciptakan makhluk-makhluk dan alam semesta ini.

Mungkin atas sebab itu juga yang membawa diri untuk bermusafir sebentar jauh dari hiruk pikuk dan kesibukan di kampus. Mencari ketenangan dan kedamaian melihat alam semesta ciptaan Allah, terasa betapa agungnya ciptaan Allah, ringan lidah memuji-Mu ya Allah.
Rupanya begitu kerdil diri ini.

Setelah 3 hari berada kat JB, sambung bercuti di Melaka pula. Bukan saje2 seronok nak bercuti. Dari perjalanan tu banyak benda yang kita belajar, sebab tu Mat Saleh suka sangat mengembara. Mengenali alam, mengenali budaya orang, mengetahui makna sebenar kekayaan, mengecapi hidup dalam kesederhanaan membuatkan kita semakin seronok mengembara.

Pernah baca dalam buku Langit Illahi sepotong ayat "Aku tidak selalu mendapat apa yang aku sukai, oleh sebab itu aku sentiasa menyukai apa yang aku dapat" menunjukkan lahirnya sifat qanaah dan bersyukur dengan apa yang kita ada. Rupanya begitu luas nikmat Allah pada kita cuma kita manusia yang belum sedar dan jarang pula bersyukur pada-Nya.

Mengembaralah di bumi Allah ini selagi hayat dikandung badan kerana mungkin dari situ kalian temui sesuatu yang menjadikan diri lebih dekat pada-Nya...Subhanallah

No comments:

Post a Comment